Saturday, November 12, 2011

SULH SELESAI KES LUAR MAHKAMAH

Utusan Malaysia 4/11/2011

SINAR mata Zulaikha memang cukup membuatkan Rizal penasaran sehingga lelaki itu tidak kisah sekalipun koceknya berisi sehingga pertengahan bulan sahaja.
Biarpun sekarang dia senang hati kerana telah melepaskan isterinya, Suhana beberapa bulan lalu tetapi dia sebenarnya lupa bahawa lima anaknya itu masih perlu untuk makan, minum dan belanja persekolahan.
Tambahan pula isterinya pula hanya menjual nasi lemak di mana mulai pukul empat pagi sudah bersengkang mata untuk menanak nasi dan menyediakan lauk-pauk untuk dijual di gerai seberang jalan rumah mereka.
Zulaikha pula tidak peduli asalkan mana-mana jantan akan dikikisnya lagi pun inilah masanya untuk meminta macam-macam sementara masih disayangi.
Janda muda ini tidak rugi apa-apa kerana dia sudah biasa melayan dari satu lelaki ke satu lelaki asalkan hidupnya mewah tanpa mempedulikan sumbernya halal atau haram.
Rizal pula pada suatu hari tergamam dan mati akal seketika apabila mendapat surat dari Mahkamah Syariah.
Mana tidaknya dek terlampau seronok benar di alam cinta dengan janda muda itu sehingga dia terlupa untuk memberikan nafkah kepada kelima-lima anaknya.
Menamatkan pertikaian
Hakim Wan Mahyuddin bin Wan Muhammad di Mahkamah Syariah Petaling Jaya juga turut memutuskan kes yang telah berjaya diselesaikan menerusi kaedah persetujuan bersama (sulh).
Salah satunya mengenai kes di mana Suhana dan Rizal telah bersetuju untuk menyelesaikan kes Saman Penghutang Penghakiman untuk tunggakan nafkah anak-anak sebanyak lima orang yang berumur antara dua hingga 17 tahun mengikut kaedah sulh.
Alasan penghakiman di mana terma sulh mengandungi pengertian umum, mencakup sulh dalam lapangan harta benda, sulh dalam urusan rumah tangga, sulh dalam peperangan dan sulh yang dilakukan antara sesama Islam dan antara Islam dengan bukan muslim.
Sulh secara umumnya bermaksud menamatkan pertikaian.
Secara terminologi pula sulh bermaksud 'akad' atau perjanjian yang mengakhiri pertikaian antara dua orang yang bersengketa secara damai.
Menyelesaikan pertikaian secara damai adalah berdasarkan kerelaan dari kedua belah pihak untuk menamatkan pertikaian mereka.
Islam memuji perbuatan seperti itu seperti mana ditegaskan dalam surah al-Nisa' ayat 128 yang membawa bermaksud: 'Perdamaian itu adalah perbuatan yang baik'.
Ayat ini adalah di antara dalil-dalil yang membolehkan perdamaian.
Dalam menyelesaikan pertikaian, Rasulullah SAW sendiri langkah pertama yang dilakukannya adalah mendamaikan.
Hakikatnya proses penyelesaian pertikaian secara sulh memang amat digalakkan dan ia merupakan kaedah penyelesaian terbaik yang diakui oleh Islam.
Umar bin al-Khattab seorang yang dikenali pakar dalam penghakiman Islam telah mengingatkan para hakim supaya berusaha semaksimum mungkin untuk menganjurkan sulh.
Diriwayatkan bahawa Umar telah berkata: "Hendaklah disuruh mereka yang bertikai itu supaya membuat penyelesaian sesama mereka secara damai, kerana jika diselesaikan secara kehakiman (berdasarkan keputusan hakim) akan menimbulkan perasaan benci dan dendam."
Umar juga menegaskan: "Sulh adalah harus. Hakim hendaklah memberi peluang kepada pihak-pihak yang bertikai melaksanakan sulh. Namun demikian hendaklah difahami bahawa sulh tidak boleh dilakukan untuk menghalalkan yang haram atau mengharamkan yang halal."
Untuk membuat keputusan di dalam kes ini mahkamah telah merujuk peruntukan seksyen 99 Enakmen Tatacara Mal Mahkamah Syariah (Negeri Selangor) 2003 yang memperuntukkan seperti berikut;
Maka berdasarkan persetujuan bersama secara sulh yang diakui oleh kedua-dua pihak maka dengan itu mahkamah memerintahkan defendan membayar nafkah lima orang anak yang berumur antara 2 hingga 17 tahun berdasarkan kepada persetujuan bersama (sulh).
Berikutan itu Wan Mahyuddin memerintahkan defendan membayar nafkah anak yang tertunggak sebanyak RM3,000 kepada plaintif.
Sekiranya pihak defenden gagal melaksanakannya maka boleh dianggap menghina perintah mahkamah ini.

No comments:

Post a Comment