Friday, January 13, 2012

Suami tidak adil isteri tuntut fasakh

Utusan Malaysia 13/1/2012

KHAIRIL mengenali Milah, janda beranak dua itu secara kebetulan ketika dia singgah untuk minum di sebuah gerai makan di sebuah perkampungan di utara Semenanjung.

Kebetulan ketika itu, Khairil memang ditugaskan menjaga tapak projek pembinaan sebuah pejabat kerajaan di situ selama setahun dan terpaksa meninggalkan isteri, Linda dan anak-anaknya di ibu negara.

Mana lelaki yang tidak tercabar imannya melihatkan Milah yang sudah lama menjanda itu, meliuk-lentok dengan baju kebaya ketat seolah sengaja mengumpan kaum Adam supaya menjadi pelanggan setia di gerai makan di situ.

Tetapi Khairil bernasib baik kerana dia tidak bertepuk sebelah tangan malah Milah sudi untuk menemaninya ke sebuah pekan kecil yang terletak lebih kurang 50 kilometer dari kampung tersebut.

Pada malam itu, sengaja Khairil singgah di sebuah hotel murah dengan alasan sudah lewat untuk pulang.

Milah yang lama kematian suami itu nekad tidak akan melepaskan peluang untuk membuktikan cintanya yang mulus terhadap Khairil.

Pancing Milah tidak sia-sia kerana semenjak itu Khairil semakin gila bayang terhadapnya.

Milah akhirnya berkahwin dengan Khairil biarpun menyedari lelaki itu sudah berkeluarga. Tempoh setahun memang berlalu dengan cepat dan Khairil kembali semula ke Kuala Lumpur selepas projeknya di utara siap sekali gus kembali tinggal bersama isteri pertamanya, Linda.

Mulanya adalah juga sesekali Khairil pulang menjenguk Milah di kampung tetapi lama-kelamaan semakin berkurangan.

Setiap kali pulang Milah mula mengungkit sikap suaminya yang tidak berlaku adil tetapi pertanyaan itu hanya membangkitkan kemarahan Khairil sehingga pernah dia dipukul dan jatuh terperosok di bawah meja makan.

Setelah difikir dengan sedalamnya akhirnya Milah mahu menyelesaikan masalahnya untuk menuntut fasakh cerai di Mahkamah Syariah kerana perkahwinan dia dan Khairil sudah tidak ada penghujungnya.

Kes isteri menuntut fasakh juga menjadi sebahagian daripada koleksi Hakim Syarie, Wan Mahyuddin Wan Muhammad di Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur.

Salah satu kes ini yang berkaitan tuntutan fasakh di mana plaintif memberikan alasan bahawa defendan dengan sengaja cuai atau telah tidak memberikan nafkah zahir selama tempoh tiga bulan.

Selain itu sejak berkahwin, defendan selalu menyakiti fizikal plaintif dan sering tidak berlaku adil dalam perkahwinan poligaminya.

Antara plaintif dan defendan juga sering berlaku perbalahan yang berpanjangan.

Semasa perbicaraan, plaintif telah menyediakan dua saksi yang disepina bagi menyokong permohonannya.

Mahkamah juga mendapati keterangan saksi-saksi adalah konsisten dan menyokong tuntutan plaintif berdasarkan alasan-alasan yang telah dikemukakan.

Mahkamah yakin perbuatan defendan yang tidak bertanggungjawab terhadap plaintif dan anak-anaknya termasuk sering tiada di rumah telah menyusahkan hidup plaintif.

Plaintif juga tidak pernah diistiharkan nusyuz oleh mana-mana mahkamah.

Mahkamah melihat perbuatan defendan telah memberi kemudaratan terhadap diri plaintif dan pastinya matlamat perkahwinan ini tidak tercapai kerana defendan tidak mempunyai belas kasihan kepada plaintif yang terpaksa berkorban mencari nafkah dan menjaga anak-anak sendirian.

Kesimpulannya mahkamah berpuas hati untuk meluluskan permohonan fasakh itu.

Oleh kerana defendan tidak hadir ke mahkamah dan gagal memberi keterangan membela diri, maka berdasarkan Arahan Amalan No.1 Tahun 2003 JKSM, plaintif diarah bersumpah istizhar bagi mengelakkan tohmah sebelum keputusan dibuat.

Selain itu mahkamah mensabitkan defendan telah cuai menyediakan bayaran nafkah yang mencukupi tanpa alasan yang munasabah melebihi tempoh tiga bulan berturut-turut.

Defendan juga didapati menyakiti fizikal plaintif berdasarkan laporan polis.

Mahkamah juga mensabitkan defendan kerana tidak berlaku adil mengikut hukum syarak di dalam perkahwinan poligami.

No comments:

Post a Comment