Thursday, January 5, 2012

Ditinggal suami tanpa berita

6/1/2012 - Utusan Malaysia

Julia akui tidak boleh marah Aris secara keterlaluan kerana lelaki itulah yang telah menyelamatkan dirinya daripada terus terjebak menjual maruah di 'lorong-lorong gelap'.

Jika tidak, sudah tentu sehingga ke hari ini Julia hidup dalam noda dan dosa disebabkan kebodohan sendiri kerana termakan pujukan teman lelakinya terdahulu yang konon ada kerja untuknya di Kuala Lumpur.

Aris juga dianggapnya lelaki berhemah kerana sudi menyuntingnya sebagai isteri malah sanggup melimpahkan hidupnya dengan kesenangan.

Sekalipun Julia tidak tahu apa pekerjaan Aris yang sebenar, asalkan mereka berdua hidup dalam bahagia sudah memadai.

Cuma pada suatu hari, gelagat Aris yang tidak jemu-jemu mencium dahi dan pipinya sebelum keluar rumah memang memberikan petanda yang cukup pelik.

Julia juga tidak menyangka sama sekali bahawa itulah kali terakhir dia akan melihat Aris.

Puas dia menunggu kepulangan suaminya siang dan malam, bukannya memakan masa sehari dua atau berbulan malah sudah menjangkau tahun demi tahun.

Sudah jenuh Julia bertanya kepada rakan-rakan yang mengenali Aris untuk mengetahui di mana suaminya tetapi semua memberikan jawapan menghampakan.

Atas nasihat rakannya, Kak Leha, Julia membuat permohonan tuntutan cerai fasakh ke mahkamah syariah supaya dirinya tidak terus berada dalam dilema gantung tidak bertali.

Kes Julia (bukan nama sebenar) ini antara kes yang menjadi koleksi kes yang telah dikendalikan oleh Hakim Syarie, Wan Mahyuddin Wan Muhammad di Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur.

Dalam kes ini plaintif telah memfailkan tuntutan fasakh terhadap defendan berdasarkan peruntukan mengikut Seksyen 53 Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Selangor (EUKIS) 2003.

Sebelum itu saman bagi kes ini telah sempurna apabila dibuat melalui saman ganti secara iklan di dalam sebuah akhbar harian.

Iklan itu telah dikeluarkan sebagai makluman supaya defendan hadir ke mahkamah tetapi beliau gagal berbuat demikian.

Perbicaraan kes itu diteruskan dengan berdasarkan keterangan plaintif mengikut Seksyen 121(1)(b) Enakmen Tatacara Mal Mahkamah Syariah Negeri Selangor 2003.

Dalam kes ini, alasan plaintif memohon cerai fasakh kerana defendan didapati cuai atau tidak memberikan nafkah terhadapnya selama tempoh tiga bulan dan gagal memberi nafkah batin selama setahun.

Selain itu plaintif juga tidak mengetahui di mana defendan berada sejak lebih setahun lalu.

Kes ini telah dibicarakan secara sebelah pihak dan pihak plaintif juga telah menyediakan dua saksi yang disepina bagi menyokong permohonannya.

Berdasarkan keterangan itu juga, mahkamah berpuas hati kerana plaintif sebelum ini tidak pernah diisytiharkan nusyuz oleh mana-mana mahkamah.

Oleh sebab itu tidak ada sebab defendan tidak membayar nafkah kepada plaintif.

Mahkamah juga percaya tindakan defendan yang tidak memberi nafkah telah menyusahkan kehidupan plaintif.

Kesimpulannya, berdasarkan keterangan plaintif dan saksi-saksi dan hujah yang dikemukakan maka mahkamah berpuas hati untuk meluluskan permohonan fasakh plaintif berdasarkan dakwaan di dalam penyata tuntutan dan keterangan plaintif.

Keterangan plantif dan saksi-saksi diterima atas asas bayyinah serta qarinah dan kegagalan defendan hadir bagi menjawab dakwaan dan tuntutan plaintif menunjukkan secara qarinah defendan merestui perkahwinan ini difasakhkan.

Oleh kerana defendan tidak hadir ke mahkamah dan gagal memberi keterangan membela diri, maka dengan Arahan Amalan No.1 Tahun 2003 JKSM maka plaintif diarah bersumpah istizhar bagi mengelak tohmah sebelum keputusan dibuat.

Berikutan itu, Wan Mahyuddin kemudiannya mensabitkan perbuatan defendan itu telah menganiaya plaintif sehingga mendatangkan kemudaratan ke atas dirinya.

Disebabkan plaintif juga tidak pernah diisytiharkan nusyuz oleh mana-mana mahkamah, maka mahkamah memfasakkah pernikahan antara plaintif dan defendan di mana plaintif diarah beredah tiga kali suci.

No comments:

Post a Comment