Friday, December 30, 2011

Berpoya-poya sampai lupa nafkah anak

Utusan Malaysia - 30/12/2011

BOLEH dikatakan hampir saban malam Azri akan menghabiskan masa di kelab-kelab malam eksklusif bersama dengan Ira, kekasihnya yang entah ke berapa sejak dia kembali membujang.

Akibatnya setiap hujung bulan Azri akan kembang-kempis kehabisan wang gajinya habis dilabur untuk mengambil hati gadis berkulit putih kuning itu.

Ira pula tidak kisah, selagi Azri ada duit, selagi itu dia akan melayan buah hatinya itu meskipun sehingga ke bilik tidur asalkan dia ada peluang untuk menambah pendapatan.

Apalah sangat dengan gaji kerja kerani di sebuah syarikat kecil apatah lagi hidup di tengah-tengah ibu kota seperti Kuala Lumpur ini.

Bukan sahaja tidak cukup untuk makan dan pakai, sewa rumah dan duit untuk dititipkan ke kampung juga kerap tertangguh.

Di luar pengetahuan Azri, Ira sebenarnya bukan melayan duda itu sahaja tetapi dalam senarainya memang ada dua tiga orang lagi.

Dalam pada itu, Azri mula tidak keruan apabila suatu petang dia dipanggil masuk ke bilik bosnya.

Dia dimaklumkan bahawa bekas isterinya, Zura sudah memperoleh perintah mahkamah untuk menuntut nafkah tambahan bagi dua anak mereka.

Suka atau tidak, Azri kena juga mengikut perintah mahkamah yang menghendaki nafkah tersebut diberi melalui pemotongan gaji.

Ini bererti dia tidak lagi boleh berjoli sesuka hati seperti sebelum ini.

Perintah tersebut sedikit sebanyak memberi pukulan kepada Azri.

Dia mula merenung kembali keadaan dirinya yang selama ini leka dengan keseronokan dunia sehingga menjerumuskan dirinya ke kancah noda dan dosa.

Kes tuntutan nafkah anak juga antara yang menjadi koleksi Hakim Syarie, Wan Mahyuddin Wan Muhahammad di Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur.
Berdasarkan fakta ringkas kes ini, plaintif (bekas isteri) telah menuntut supaya mahkamah mengubah perintah nafkah bulanan untuk dua anaknya daripada RM400 sebulan dinaikkan kepada RM1,300 sebulan.

Perbicaraan kes ini diteruskan berdasarkan Seksyen 121 Enakmen Tatacara Mal Mahkamah Syariah (Selangor) 2003.

Dalam kes ini, plaintif memohon bayaran ubah perintah nafkah anak dibuat melalui potongan gaji defendan yang berpendapatan RM5,000 sebulan dimasukkan ke akaun banknya.

Perbicaraan kes itu bermula dengan keterangan plaintif yang juga menyediakan seorang saksi bagi menyokong tuntutannya.

Alasan utama plaintif mengubah perintah nafkah anak kerana masing-masing telah mencapai usia 11 dan sembilan tahun.

Ketika perintah dikeluarkan oleh mahkamah sebelum ini, anak-anak belum bersekolah. Tetapi kini perbelanjaan bertambah kerana keduanya telah bersekolah, selain salah seorang daripada mereka perlu sentiasa mendapat rawatan di hospital akibat penyakit yang dihidapinya.

Keterangan plaintif telah disokong dengan lampiran dan ikatan dokumen yang boleh dijadikan asas bagi menentukan keperluan nafkah untuk anak-anak plaintif.

Walaubagaimanapun laporan perubatan tidak menyatakan dengan jelas penyakit anak plaintif dan sepatutnya laporan yang sahih perlu dikemukakan dari hospital kerajaan.

Pada pandangan mahkamah jika plaintif ingin menuntut nafkah berjumlah RM1,300 maka sepatutnya dia mengemukakan saksi-saksi dan dokumen bagi menyakinkan mahkamah tentang keperluan ini.

Bagi membuat keputusan dalam kes ini, mahkamah telah merujuk Kitab Nizam al-Usrah Fi al-Islami yang telah menerangkan tiga perkara penting di dalam bab nafkah.

Ia termasuk kewajipan bapa memberi nafkah kepada anak, syarat-syarat wajib nafkah untuk anak dan kadar nafkah untuk anak.

Dalam kes itu defendan tidak pernah hadir ke mahkamah walaupun saman telah diterima dan dia juga gagal memberi keterangan membela diri.

Plaintif juga diarah bersumpah istizhar bagi mengelak tohmah sebelum keputusan dibuat.

Mahkamah bersetuju untuk meluluskan permohonan plaintif bagi mengubah perintah asal mahkamah sebelum ini di mana defendan diperintah membayar nafkah dua anaknya RM500 sebulan.

Mahkamah juga memerintahkan majikan membuat potongan gaji defendan RM500 sebulan bagi bayaran "nafkah anak-anak defendan" setiap bulan sehinggalah ada perintah lain dikeluarkan oleh mahkama.

Jika defendan gagal membayarnya maka boleh dianggap menghina perintah mahkamah ini.

No comments:

Post a Comment