Thursday, December 8, 2011

Mangsa bapa durjana

9/12/2011- Utusan Malaysia

Huda memang tidak sanggup memandang lagi wajah ayah kandungnya. Bukan dia seorang malah adik keduanya, Sara, yang sehingga ke hari ini masih tidak melupakan perbuatan ayah mereka yang langsung tidak menghargai kelahiran anak-anak ke dunia ini.
Sepatutnya sebagai bapa, dia berusaha untuk mendidik anak-anak menjadi insan yang berguna sebaliknya menjadikan darah dagingnya yang tidak berdosa tempat memuaskan hawa nafsu serakah.
Mujurlah perbuatan tersebut terbongkar apabila ibu terserempak ayah masuk ke bilik Huda dan Sara ketika mereka sedang tidur.
Semenjak malam itu emak telah membawa Huda dan adiknya keluar dari rumah itu sekalipun sebelum itu emaknya teruk dibelasah oleh ayah.
Emak telah membawa mereka pergi jauh dari ayah supaya dapat melupakan segala titik hitam yang berlaku dan memulakan hidup baru sehinggalah akhirnya dia lulus dengan cemerlang di universiti.
Huda bukan sahaja sudah mendapat pekerjaan yang baik di sebuah firma swasta malah di situlah dia bertemu dengan Rashid yang mahu menyuntingnya sebagai isteri.
Kenangan zaman kanak-kanak yang mengerikan muncul semula dan terbawa-bawa ke dalam mimpi Huda setiap malam.
Demi untuk memeterai cintanya dengan Rashid maka terpaksa juga dia mencari ayahnya supaya dapat menjadi wali perkahwinan mereka.
Huda dan Rashid berusaha untuk mencari ayahnya tetapi lebih menyedihkan apabila dia bukan sahaja dimaki malah dihalau oleh ayahnya yang begitu berang serta enggan menjadi wali.
Jalan penyelesaiannya, Huda perlu membuat permohonan supaya mahkamah syariah dapat membenarkan dia berkahwin dengan Rashid dengan menggunakan wali hakim.
Hakim Syarie, Wan Mahyuddin Wan Muhammad juga pernah menyelesaikan beberapa kes yang berkaitan wali Mahkamah Rendah Syariah Petaling Jaya.
Dalam kes ini plaintif (anak) telah memohon kepada mahkamah supaya memberikan kebenaran supaya pernikahannya menggunakan wali hakim.
Ini kerana defendan (bapa) selaku wali nasab tidak memberi keizinan tanpa alasan munasabah untuk plaintif berkahwin sedangkan dia telah mempunyai calon suami yang sekufu.
Selain itu alasan plaintif bahawa bapanya juga tidak layak menjadi wali nasab untuk pernikahannya kerana beberapa kali mencabul dia semasa berumur 10 tahun.
Defendan (bapa) juga pernah mengugut akan membunuh semua ahli keluarga jika memberitahu kepada orang lain.
Keterangan plaintif disokong dengan laporan polis dan laporan perubatan sebagai bahan bukti ketika perbicaraan di mahkamah.
Plaintif juga memberitahu mahkamah bahawa defendan (bapa) seorang yang cepat marah dan panas baran di mana setiap kali bertengkar dengan ibunya akan mengeluarkan kata-kata kesat.
Selain itu plaintif juga mengatakan defendan mengugut dia dan adik-beradik yang lain supaya jangan memberitahu ibu mengenai perbuatan mencabul itu jika tidak dia akan membunuh ibu mereka.
Sehubungan itu, plaintif memohon mahkamah meluluskan permohonannya menggunakan wali hakim berdasarkan Seksyen 13(b) Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam (Negeri Selangor) 2003.
Bagi menyokong permohonan itu, plaintif juga mengemukakan ketiga-tiga orang saksi iaitu ibu, adik dan bakal suami.
Dalam kes ini defendan tidak hadir dan mahkamah hanya mendengar keterangan plaintif dan saksi-saksinya.
Setelah mendengar permohonan plaintif, saksi-saksi serta lafaz sumpah istizhar plaintif maka mahkamah berpuas hati dengan keterangan yang telah diberikan di mahkamah.
Dalam keputusannya, Wan Mahyuddin mensabitkan wali telah enggan untuk memberikan kebenaran plaintif berkahwin tanpa alasan yang munasabah.
Ia termasuklah setelah notis diserahkan kepadanya untuk hadir ke mahkamah tetapi masih enggan hadir ke mahkamah tanpa sebarang alasan.
Tuntutan yang dibuat oleh plaintif itu dibenarkan oleh mahkamah dengan mengambil kira akan kemaslahatan pihak plaintif yang akan mendirikan rumahtangga pada masa terdekat dengan bakal suami yang sekufu.
Sehubungan itu, mahkamah meluluskan permohonan plaintif yang memohon untuk berkahwin menggunakan wali hakim mengikut peruntukkan seksyen 18 (2) Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam (Negeri Selangor) 2003.

1 comment:

  1. Salam.Tuan.Macamne situasi kalau ayah rogol anak die sendiri pastu anak yang dirogolnya tadi melahirkan anak kepada si bapa?kalau dari segi hukum adakah anak yg tak sahtaraf pd anak yg dirogol td harus dipangil ayah kepada datuk nya jika sendiri dan soalan kedua,bolehkah mendapatkan perintah mahkamah untuk menahan si bapa kerana telah merogol anak sendiri?dan soalan yang ketiga,kenapa anak yang dirogol termasuk golongan org yang berzina?TQ

    ReplyDelete