Thursday, December 1, 2011

Bahana cinta muka buku

2/12/2011-Utusan Malaysia

LAGU Cinta muka buku nyanyian Najwa Latiff yang tengah hits sekarang membuatkan Maizatul teringat kembali kisah cintanya dengan Haryanto.
Semuanya gara-gara laman sosial Facebook. Di situ dia berkenalan dengan Haryanto, jejaka tampan dari tanah seberang, Bandung.
Maizatul mengambil peluang bertemu dengan Haryanto apabila beberapa rakan bujang sepejabatnya mahu melancong ke tempat tinggal kekasih hatinya.
Inilah peluang untuk Maizatul bertemu dengan Haryanto kerana selama ini hanya memadu kasih di alam siber yang hanya bersandarkan kepada ayat-ayat cinta sahaja.
Memang pertama kali bertemu dengan jejaka di lobi hotel tempat dia dan rakannya menginap bukan saja penuh mendebarkan malah membuatkan Maizatul seperti hilang fikiran sebaik terpandang wajah jejaka berdarah Jawa itu.
Sedar-sedar dia sebenarnya sudah berada dalam sebuah bilik yang samar-samar cuma diterangi cahaya lampu malap.
Maizatul semakin tunduk dengan pujuk rayu Haryanto yang seolah-olah tidak ingin melepaskan lagi dirinya pada malam pertemuan pertama itu.
Haryanto yang merancang semua itu juga telah berjaya menyejukkan hati Maizatul yang kesal kerana pertemuan itu sudah melangkaui batas apabila turut bersetuju mengikut gadis itu pulang ke Malaysia untuk bernikah dengan gadis itu.
Bagi Maizatul pula cintanya terhadap Haryanto menjadikan dirinya rela mengikut suaminya sekalipun duduk berjauhan dari keluarga.
Kemanisan hidup alam perkahwinan antara Maizatul dan Haryanto memang sekejap sahaja kerana belang lelaki ini sudah tidak boleh ditutup lagi.
Haryanto bukan sahaja malas sehingga Maizatul terpaksa bekerja keras menanggung kehidupan mereka malah mudah panas baran sehingga sanggup memukulnya tanpa belas kasihan.
Oleh itu apabila Haryanto pulang ke Indonesia dengan alasan menjenguk keluarga merupakan peluang bagi Maizatul untuk bebas dari seksaan yang ditanggung.
Maizatul akhirnya memohon kepada Mahkamah Syariah supaya perkahwinannya itu difasakhkan supaya hatinya tenang untuk menghadapi kehidupan di masa depan.
Kes yang dihadapi Maizatul dan Haryanto di sebut di hadapan Hakim Wan Mahyuddin Wan Muhamad di Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur.Maizatul selaku plaintif telah memfailkan tuntutan fasakh terhadap Heryanto sebagai defendan berdasarkan peruntukan seksyen 53 Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam Selangor (EUKIS) 2003.
Alasan plaintif memohon cerai fasakh kerana defendan cuai atau telah tidak mengadakan peruntukan nafkah ke atasnya selama tempoh tiga bulan selepas pulang ke Malaysia.
Selain itu, plaintif mendakwa defendan telah menyakiti atau menjadikan kehidupannya menderita disebabkan kelakuan aniaya dari segi mental dan fizikal.
Kes itu dibicarakan sebelah pihak dan plaintif telah menyediakan dua saksi yang disepina bagi menyokong permohonannya.
Saksi pertama (bapa plaintif) juga mengakui telah menanggung plaintif sehinggalah beliau mendapat pekerjaan.
Manakala saksi kedua pula memberitahu defendan tahu di mana plaintif tinggal kerana telah mengunjungi rumahnya tetapi tidak diberikan sebarang nafkah.
Jelas mahkamah sedangkan pada hukum syarak defendan sebagai suami wajib membayar nafkah kepada isteri selagi suami itu mempunyai keupayaan membayar nafkah.
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Dan bagi isteri-isteri itu wajib atas kamu (suami-suami) memberi nafkah dan pakaian mereka dengan cara yang baik.”
Mahkamah berpuas hati kerana plaintif tidak pernah diiystiharkan nusyuz oleh mana-mana mahkamah dan tidak ada sebab defendan tidak membayar nafkah kepada plaintif.
Berkenaan dakwaan bahawa defendan telah menganiaya plaintif dari segi mental dan fizikal, mahkamah berpuas hati dengan sokongan dari laporan polis.
Plaintif juga diarah mahkamah untuk bersumpah istizhar bagi mengelakkan tohmah sebelum keputusan dibuat.
Berikutan itu mahkamah telah memfasakkah pernikahan plaintif dan defendan dan plaintif diperintah beridah selama tiga kali suci.

No comments:

Post a Comment